Harold Janssen

Oprichter van DeLimes en organisatieactivist

Harold Janssen (1954) studeerde chemische technologie, journalistiek en psychologie. Belangrijker dan dat vindt hij de vele duizenden interviews die hij had met mensen in hun werk. De eerste tien jaar van zijn loopbaan mocht hij zich bij Shell als redacteur vrijelijk door de diverse bestuurslagen en de gremia van vakmensen heen bewegen. Dat vestigde de overtuiging dat er vaak meer winst te behalen is met betere samenwerking dan met plannenmakerij. Hij was verder werkzaam als journalist, regisseur en directeur.
In ’91 richtte hij een succesvol communicatieadviesbureau op. Omdat hij zich door het predikaat communicatie beperkt voelde in zijn slagkracht, trad hij in 2001 als partner toe bij Overmars Organisatie Adviseurs. Samen met Jaap Peters en een paar andere mannen van het eerste uur, richtte hij in 2002 DeLimes op, de basis van het huidige NetMerk. Groeien doet een organisatie in zijn visie niet door in kosten te snijden of door fusies en overnames maar eerst en vooral door de samenwerking te verbeteren. Om te beginnen binnen de organisatie maar ook daarbuiten. Harold doorziet snel de patronen en weet vaak met minimale ingrepen grote verbeteringen aan te brengen. Logisch dat hij daarbij graag samenwerkt met mensen uit de organisatie zelf. Eén op één of met z’n allen tegelijk, honderden desnoods, in één ruimte. Harold is meester in de kleine (emergente) strategie en spart graag met collegae van de ‘grand strategy’. Ook met mensen die de puntjes op de i weten te zetten, heeft hij doorgaans een zeer productieve relatie.
Harold is actief als coach, conferentieleider, schrijver, spreker, trainer, adviseur, bestuurder en interim-manager. Hij heeft daarbij een onwrikbaar geloof in een ieders eigen kunnen en de kracht van communicatie. Harold was nauw betrokken bij het tot stand komen van "Het Rijnland Praktijkboekje". In oktober 2015  kwam zijn boek “De Snuffelmuis” uit en in oktober 2016 het boek “De Hark Voorbij”.