5 vragen aan… Lucien Engelen

‘Vierkante meters in de supermarkt zijn goedkoper dan in het ziekenhuis’ 

Vaart maken. Niet wachten tot Google, Apple of Albert Heijn met vernieuwingen komt, maar zelf de lead nemen. Daar is Lucien Engelen, oprichter van het REshape Center voor Healthcare Innovation in Nijmegen, voorstander van.
Op het
seminar Disruptie in de zorg op 16 november vertelt hij vanuit zijn rol
als Global Strategist Digital Health Deloitte Center for the Edge hoe
zorgprofessionals de touwtjes in handen houden.

 

Stilzitten is niet zo aan u besteed. Waar komt dat vandaan?

“Haha, dat klopt. Ik kom uit een ondernemersnest. We hadden een ambulancedienst, maar ook een uitvaartonderneming, een tankstation en een autobedrijf. Doorpakken en sturen op wat klanten willen is me met de paplepel ingegoten. In de zorg is die klant, cliënt of patiënt. Door die afhankelijkheidsrelatie is er minder snel een prikkel om dingen anders te doen. Maar door alle ontwikkelingen – van financiële prikkels tot de opkomst van waardegedreven zorg – moet dat nu wel.”

 

Zijn zorgprofessionals bereid om te veranderen?

“Wat ik merk is dat mensen het er vaak wel over hebben, maar dat concrete actie uitblijft. En de wereld wacht niet. Kijk maar naar de reis-, taxi- en muziekbranche. Natuurlijk, een patiënt is geen vliegtuig, auto of cd. Maar de omstandigheden zijn hetzelfde: deze industrieën zijn ingrijpend getransformeerd door spelers van buitenaf. Dan ben je te laat. Denk aan de ingenieur bij Kodak die digitale fotografie uitvond. Hij werd ontslagen, want het bedrijf maakte fotorolletjes en had dus niets aan digitale fotografie. Nou, we weten allemaal hoe het afgelopen is met Kodak.”

 

Hoe is dat te voorkomen?

“Nu zie ik nog vaak de reactie dat mensen eerst de andere kant opkijken en daarna, als ze zijn ingehaald, op hun achterste poten staan. Als je dat wilt voorkomen, moet je niet afwachten op onderzoek, evidence of de ideale omstandigheden. Dat doen Google, Apple en Albert Heijn ook niet. Ze beginnen projecten en kijken naar de resultaten. Dat kan de zorg ook. Een voorbeeld? We willen we de zorg steeds meer in de wijk organiseren. Dichter bij de mensen, kortere reistijden en geen onnodige belasting van de ziekenhuisorganisatie. Dan kun je wachten totdat Albert Heijn een bloed-prikpost inricht in de winkel of zelf proactief contact leggen. De vierkante meters in het ziekenhuis zijn tenslotte een stuk duurder dan die in de supermarkt.”

 

Waarom is vaart maken zo belangrijk?

“Terwijl wij hier nog rommelen met het elektronisch patiëntendossier, heeft Apple in de Verenigde Staten al een patiëntendossier ontwikkeld als app. Wij blijven achter als we niet nu in beweging komen. Ik vind trouwens dat als er mogelijkheden zijn om de zorg beter te maken – in uitkomsten, behandeling, ervaring of kosten, dat we dat de patiënt niet mogen onthouden. We vragen nu van patiënten om midden op de dag naar het ziekenhuis te komen maar als het uitloopt, krijgen mensen geen bericht. Dat is eenvoudig te regelen. Net als een Uber-service om mensen te halen en thuis te brengen en zo je service als ziekenhuis te verbeteren. Die kansen moet je zien en benutten, anders doet een ander het.”

 

Welke praktische informatie en vaardigheden kunnen deelnemers opdoen op het seminar?

“Heel concreet: hoe begin je om in beweging te komen én hoe blijf je draaien. In mijn eigen organisatie zie ik ook dat iedereen rationeel wel mee wil, maar het soms toch verzandt omdat mensen aanlopen tegen de vraag: hoe dan? Daar gaan we het uitgebreid over hebben.”

Lees meer over het Seminar Disruptie op 16 november over Innovatie en Disruptie met o.a. Menno Lanting en Lucien Engelen.http://www.managersacademie.nl/event/disruptie_2018